De 10 meestgestelde vragen bij het overstappen van accountant
Als ondernemer wilt u het maximale uit uw bedrijf halen. U wilt kostenefficiënt te werk gaan en uw processen goed inrichten. Een goede boekhouding en salarisadministratie zijn hiervoor essentieel. Daarmee heeft u belangrijke stuurinformatie en inzichten om het rendement van uw bedrijf te verbeteren. De adviezen van een accountant spelen daarbij een belangrijke rol. Misschien overweegt u om naar een andere accountant over te stappen. Dat kan een lastige beslissing zijn.
Om over te stappen van accountant kunt u verschillende redenen hebben:
- Misschien sluiten de diensten van uw accountant niet meer aan op uw wensen
- Uw bedrijf is gegroeid, maar de dienstverlening van uw accountant sluit hier niet meer op aan
- Het ontbreekt uw accountant aan branchespecifieke kennis en informatie
- De prijs-kwaliteitverhouding van uw accountant laat te wensen over
- U wilt periodiek actuele stuurinformatie met advies ontvangen
- Uw accountant heeft weinig kennis van bedrijfsoverdracht
- Het ontbreekt uw accountant aan fiscale kennis
- U wilt één aanspreekpunt hebben voor al uw financiële zaken
- U heeft een geschil met uw accountant
- Of uw accountant stopt ermee, omdat hij met pensioen gaat of is overgestapt naar een ander kantoor
Het goede nieuws is: overstappen van accountant is eenvoudig. Regelmatig krijgen we bij H&L Accountants & Belastingadviseurs vragen over de details en gevolgen van zo’n overstap. De tien meestgestelde vragen hebben we hieronder opgesomd, met daarbij de antwoorden.