Tweewielerbranche

Wat zijn de financiële gevolgen van leverproblemen in de fietsenbranche?

De huidige leverproblemen zorgen voor de nodige uitdagingen voor tweewielerwinkels. Daarbij wordt het steeds lastiger om een complete fiets op tijd geleverd te krijgen. Uiteraard heeft dit ook financiële gevolgen voor een dealer. In dit artikel geeft accountant Richard Guit antwoorden op de meestgestelde vragen wat de huidige leverproblemen voor financiële gevolgen kunnen hebben.   

Wat zijn de financiële gevolgen van het leveren van incomplete fietsen voor een dealer? Deze worden wel en geïncasseerd, maar daar staat vooralsnog geen omzet tegenover.
“Een gevolg is dat financiële middelen gaan zitten in voorraad, die op dat moment onverkoopbaar is. Dan heb je als dealer te maken met liquiditeitsbeslag, waarbij je het risico loopt op onverkoopbaarheid van fietsen. Bijvoorbeeld wanneer je pas geleverd krijgt als het fietsseizoen al voorbij is. Hierdoor kun je te maken krijgen met mogelijke incourantheid op de langere termijn. En wanneer je geld in incomplete fietsen zit, dan heb je geen middelen meer om eventueel bij een andere leverancier fietsen te kopen. Dat is gemiste omzet.”

Sommige dealers kopen op dit moment in wat voorradig is. Wat kunnen hiervan de gevolgen zijn?
“Je voorraad moet afgestemd zijn op de verwachte verkoop. Als je te veel voorraad hebt, dan gaat dit direct ten koste van de marge van een tweewielerwinkel. Een lagere voorraadpositie is ook beter voor de liquiditeit, kijk maar naar de redenen die hierboven genoemd worden.” 

Ondanks het feit dat sommige merken een bestellimiet hebben ingesteld, wordt er meer dan voorheen door dealers besteld. Wanneer dit op enig moment wordt uitgeleverd, wat kunnen dan de gevolgen zijn?
“Het gevolg hiervan kan zijn dat er (ineens) voorraden worden geleverd op momenten dat een consument hier niet meer op zit te wachten, dus na het seizoen. Om de lopende bedrijfskosten te kunnen betalen zul je als dealer liquiditeiten moeten maken. Dan moet je gaan uitverkopen. Dat zorgt voor een daling van de brutomarge en dus een daling van het bedrijfsresultaat.”

Wat kun je zeggen over de voorraadpositie van dealers in deze winter?
“Ondernemers die liquide waren, hebben een hogere voorraad dan voorheen. Dealers die het just-in-time (JIT)-principe volgen, lijken minder voorraad te hebben dan in andere jaren.”

In de afgelopen twee jaren beleefden veel tweewielerwinkels topomzetten. Zijn ondernemers verblind door dit succes door nu forse bestellingen te plaatsen? Ook omdat de rentestand bij de banken laag is?
“Mijn gevoel is dat veel ondernemers zoveel mogelijk voorraad inkopen als mogelijk is. Dat is mede gebaseerd op hun hoge verkoopverwachtingen door de gestegen verkoopaantallen in de afgelopen twee topjaren en de leveringsproblemen op dit moment. Veel dealers zijn bang dat ze voorraad te kort komen en nee moeten verkopen. En het klopt dat de rente op de bank vrijwel niets oplevert. Sterker nog: dit geld wordt steeds minder waard door de gestegen inflatie. Investeren in voorraden wordt dan gezien als een betere optie.”

De verkoop van nieuwe fietsen is de belangrijkste omzetmaker voor een winkel. Door de leverproblemen kan deze (fors) dalen. Hoe kun je hier als dealer op inspelen? 
“Door voldoende aandacht te geven aan de verkoop van margerijke onderdelen en accessoires. Je kunt ook de keuze maken om te kijken naar alternatieven, zoals fietsmerken met minder leveringsproblemen. Geef daarnaast voldoende aandacht aan de werkplaats, bijvoorbeeld door servicebeurten slim in te plannen in het laagseizoen.”

Welk advies heb je voor ondernemers?
“Kies voor fietsmerken die kwalitatieve en betrouwbare producten (kunnen) leveren met een goede service- en garantieafhandeling. Stem je voorraad af op de verwachte verkoop, ook in deze bijzondere tijden. Een lagere voorraadpositie is beter voor je liquiditeit. Werk daarbij met minder merken, zodat je het inkoopvolume per merk vergroot. Daarmee kun je een hogere marge behalen. Dit bespaart je ook tijd en energie. En vergeet het belang niet van de werkplaatsopbrengsten, de provisies van fietsverzekeringen en de bijverkopen van onderdelen en accessoires. Streef daarbij naar een langere kassabon.”

Heeft u een vraag?

Vul onderstaand formulier in