Uw auto privé houden of op de zaak zetten?
Als ondernemer heeft u waarschijnlijk een auto voor uw onderneming nodig. Eén van de meest gestelde vragen is of een auto fiscaal gezien beter op de zaak gezet kan worden – of privé gehouden moet worden. In dit artikel zet fiscalist Cornald Heijligers de belangrijkste voor- en nadelen op een rij.
VOORDELEN AUTO VAN DE ZAAK
Aftrek aanschaf- en overige kosten
Als de auto op de zaak wordt gezet, zijn de aanschafkosten en alle overige kosten aftrekbaar van de winst. De aanschafkosten in de vorm van afschrijvingen gedurende vijf jaar, de overige kosten (zoals brandstof, verzekering, onderhoud, motorrijtuigenbelasting, parkeergelden) direct. Dit verlaagt dus direct uw verschuldigde inkomsten- of vennootschapsbelasting.
Btw-voordeel
Een auto op de zaak kunt u ook altijd voor de btw als zakelijk etiketteren. Is uw onderneming volledig btw-plichtig? Dan kunt u ook alle btw direct terugvorderen, dus zowel op de aanschafkosten als op alle overige kosten van de auto. Dit scheelt u dus netto 21% btw ten opzichte van het houden van de auto in privé. Voor IB-ondernemers is het trouwens mogelijk om een auto die niet op de zaak is gezet voor de btw toch als zakelijk te etiketteren en de btw terug te vragen. Stem dit goed af met uw adviseur.
NADELEN AUTO VAN DE ZAAK
Winst bij verkoop
Verkoopt u de auto voor een verkoopprijs die hoger is dan de dan boekwaarde (na afschrijvingen)? Dan is er sprake van een fiscale winst en moet u hierover belasting betalen. Anderzijds, wordt de auto voor een lager bedrag dan de boekwaarde verkocht? Dan kan er sprake zijn van een aftrekbaar verlies. Dit geldt ook wanneer deze is vernield en u geen of een beperkte (verzekerings)uitkering hiervoor krijgt.
Bijtelling privégebruik auto loonbelasting of inkomstenbelasting
Het belangrijkste nadeel bij een auto van de zaak is de bijtelling voor het privégebruik van de auto. Deze bijtelling geldt altijd, tenzij u kunt aantonen dat u per jaar minder dan 500 privékilometer met de auto rijdt. Woon-werkkilometers gelden voor de loon- en inkomstenbelasting overigens als zakelijk. De bewijslast ligt bij u als ondernemer en de Belastingdienst controleert hier streng op.
- De bijtelling wordt bij een DGA /BV-ondernemer als loon bijgeteld en daarover is de dga maximaal 49,5% loonbelasting over verschuldigd.
- De bijtelling wordt bij een IB-ondernemer bij de winst geteld en daarover betaalt hij maximaal (na aftrek van 13,31% MKB-winstvrijstelling) 42,91% belasting. Bij een IB-ondernemer kan de bijtelling echter nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten van deze auto (inclusief afschrijvingen) in dat jaar.
De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto (hoe duurder hoe meer bijtelling) en de CO2-uitstoot (hoe minder CO2-uitstoot hoe lager de bijtelling). Het vastgestelde bijtellingspercentage bij het op kenteken zetten geldt overigens vast voor 60 maanden, dus wijzigt niet jaarlijks door gewijzigde wetgeving.
Voor een nieuwe auto gelden in 2024 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
CO2-uitstoot (gram per kilometer) |
Bijtelling |
0 (op batterij) |
16% tot € 30.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof of op zonnecellen) |
16% onbeperkt |
Meer dan 0 |
22% |
Uitzondering: bijtelling youngtimer
Een uitzondering geldt voor auto’s die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst op kenteken zijn gesteld, de zogenoemde youngtimer. Het bijtellingspercentage hierbij is hoger (35%). Hierbij wordt niet uitgegaan van de oorspronkelijke catalogusprijs, maar van de werkelijke dagwaarde van een youngtimer. Deze zal (normaal gesproken) veel lager zijn dan de catalogusprijs, zodat de bijtelling vaak zeer beperkt is.
Bijtelling btw privégebruik
Voor de genoten btw-aftrek geldt ook een bijtelling als de auto ook privé wordt gebruikt. De correctie vindt plaats in de verhouding privé-kilometers/totaal aantal kilometers op jaarbasis. Vaak wordt echter een forfait gehanteerd, zodat u deze verhouding niet bij hoeft te houden.
- Voor auto’s die minder dan vijf jaar geleden zijn aangeschaft en waarbij de btw op de aanschafprijs is teruggevraagd, bedraagt de bijtelling 2,7% van de catalogusprijs.
- Voor oudere auto’s of waarbij de btw niet is teruggevraagd geldt 1,5% bijtelling. Dit geldt overigens ook voor de youngtimer.
Geen onbelaste vergoeding zakelijke kilometers
Staat de auto op de zaak? Dan is het niet mogelijk om uzelf nog € 0,23 per zakelijke kilometer te vergoeden. Immers, de kosten zoals brandstof komen al ten laste van de winst.
KEUZE ZAKELIJK OF PRIVÉ
Het is niet eenvoudig om aan te geven of de aanschaf op de zaak of in privé in een bepaalde situatie voordelig is. Dit is afhankelijk van de hoogte van de catalogusprijs (bijtelling), de verwachte kosten (brandstof- maar ook onderhoud en wegenbelasting bijvoorbeeld) en hoeveel zakelijke kilometers/privé-kilometers worden gereden.
Over het algemeen kunt u de volgende uitgangspunten hanteren wanneer een auto van de zaak voordelig is:
- Als een auto een relatief lage catalogusprijs heeft en ook regelmatig privé wordt gebruikt;
- Als er sprake is van een youngtimer;
- Als de aanschafwaarde hoog is en nog op de auto afgeschreven kan worden (eerste jaren);
- Als de CO2-uitstoot nihil is.
IB-ondernemer: verplicht op de zaak of niet?
Soms is het overigens geen keuze of een auto zakelijk of privé geëtiketteerd. Wanneer een IB-ondernemer een auto voor minder dan 10% zakelijk rijdt, dan is hij verplicht om deze privé te etiketteren. Andersom geldt ook, als de auto voor minder dan 10% privé wordt gereden, dan is de auto verplicht zakelijk vermogen. Als een auto zowel zakelijk als privé voor minimaal 10% wordt gebruikt is deze keuzevermogen en mag u kiezen. Echter uw keuze is dan wel definitief en u mag deze dan niet in een later jaar wijzigen, tenzij het gebruik drastisch wijzigt.
Laat u adviseren
De auto van de zaak is een onderwerp dat veel ondernemers bezighoudt. In deze bijdrage hebben wij u laten zien dat vaak niet eenvoudig bepaald kan worden wat de fiscaal meest vriendelijke variant is. Het blijft maatwerk, wij raden u daarom aan om altijd afstemming met een adviseur te zoeken. Neem daarvoor contact op met H&L Accountants en Belastingadviseurs.